سامانه آموزش آنلاین معاونت آموزشی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران

چگونه وضعیت کنترل آسم‌ را در شرایط همه‌‌گیری کرونا تشخیص دهیم؟

چگونه وضعیت کنترل آسم‌ را در شرایط همه‌‌گیری کرونا تشخیص دهیم؟

اگر مبتلا به آسم هستید حتما در شرایط همه‌گیری کرونا نگرانی‌های زیادی دارید. با استفاده از این راهنمای کوچک می‌توانید علایم خودتان را بررسی کنید:

 

وضعیت سبز: نگران نباشید

- علایم و نشانه ها: تنفسم خوب است، سرفه و خس خس سینه، گرفتگی قفسه سینه یا تنگی نفس در طول روز یا شب ندارم، فعالیت های روزمره را به خوبی انجام می دهم و راحت می خوابم.

- اقدام: داروهای نگهدارنده آسم را بطور مرتب و روزانه مصرف کنید. ممکن است پیش از فعالیت های ورزشی نیازمند داروهای سریع الاثر مانند سالبوتامول باشید. خیلی خوبه که با ادامه درمان کنونی همچنان در وضعیت سبز بمانید، بر اساس این برنامه درمان آسم شما به خوبی کنترل است.

وضعیت زرد: مراقب باشید

- علایم و نشانه ها: در طول روز یا شب سرفه، خس خس، گرفتگی قفسه سینه یا تنگی نفس دارم. می توانم تا حدودی (نه همه) فعالیت های روزمره را انجام دهم.

- اقدام: بلافاصله داروی سریع الاثر اورژانسی (همچون سالبوتامول) را استفاده کنید. اگر پس از یک ساعت به وضعیت سبز برنگشتید، بر اساس برنامه درمانی حمله آسم عمل کنید. داروهای نگهدارنده آسم را طبق تجویز پیشین پزشک مصرف کنید. اگر در طول هفته 2 بار یا بیشتر در وضعیت زرد قرار گرفتید لازمه با پزشک خود تماس بگیرید.

وضعیت قرمز: خطر

- علایم و نشانه ها: (وجود هر یک از این موارد) علایم آسم من به سرعت تشدید می شود، سرفه های فراوان، مشکل در راه رفتن یا حرف زدن بعلت تنگی نفس دارم و نمی توانم فعالیت های روزمره را انجام دهم، داروهای قبلی کمک کننده نیستند، انگشتان یا لب ها کبود شده اند.

- اقدام: با پزشک خود یا مرکز اورژانس تماس بگیرید. اگر پس از توصیه های پزشک یا مرکز اورژانس همچنان در وضعیت قرمز هستید به سمت بیمارستان یا مراکز پزشکی حرکت کنید. پس از گذراندن اقدامات اورژانس و پایداری نسبی وضعیت بیماری در اولین فرصت با پزشک تان دیدار کنید.

دکتر بابک قلعه باغی
فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی

منبع

دانلود پوستر در سایز بزرگ

تگ ها: آسم علائم درمان برای عموم
اشتراک‌گذاری:
۵۶۱۶

پیشنهاد دوره:


نظرات (۰)

نظر بدهید