سامانه آموزش آنلاین معاونت آموزشی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران

خطر تشکیل لخته خون بر اثر کویید۱۹

خطر تشکیل لخته خون بر اثر کویید۱۹

یک مطالعه منتشرشده در نشریه Radiology می‌گوید که در شریان‌های پای افراد مبتلا به COVID-19، لخته‌های خطرناک خونی دیده شده است.

این پژوهشگران می‌گویند که بیمارانی که نشانه‌هایی از خونرسانی ناکافی به اندام‌های انتهایی دارند، لخته‌های بزرگ‌تری در پایشان تشکیل شده است. همچنین خطر قطع اندام و مرگ در این افراد بیش‌تر است.

قبلاً ارتباط این بیماری با تشکیل لخته خونی در شریان‌های ریوی شناخته شده بود. مسئله کم‌تر شناخته‌شده ارتباط بین این بیماری با لخته در سایر اندام‌ها و به‌خصوص اندام‌های انتهایی بود.

در طی پیک بیماری COVID-19 در نیویورک، رادیولوژیست‌ها متوجه افزایش تعداد بیماران با ترومبوز شریان‌های انتهایی تحتانی در CT آنژیوگرافی‌ها شدند. این بیماران با احساس سردی، درد یا تغییر رنگ پاهایشان مراجعه می‌کردند.

این علائم که مربوط به ایسکمی پاها بودند، با علائم دیگری از جمله دیسترس تنفسی، سرفه، تب و وضعیت تغییریافته روانی همراه بودند.

پژوهشگران در این مطالعه ۱۶ بیمار مبتلا به COVID-19 (با میانگین سنی ۷۰ سال) را با ۳۲ بیمار بدون COVID-19 (با میانگین سنی ۷۱ سال) مقایسه کردند. تمام بیماران مبتلا به COVID-19 در CT آنژیوگرافی حداقل یک لخته در پایشان داشتند، در حالی که در گروه کنترل ۶۹٪ افراد لخته داشتند. همچنین لخته‌های بیماران مبتلا به COVID-19 بزرگ‌تر بود.

در این مطالعه، لخته موجب قطع عضو در ۲۵٪ افراد و مرگ در ۳۸٪ افراد شد.
لینک مقاله مدیکال اکسپرس

تگ ها: لخته خون کرونا
اشتراک‌گذاری:
۲۰۵۱

پیشنهاد دوره:


نظرات (۰)

نظر بدهید